Новости

Чаробно школско доба

Школовање дjетета је битан догађај у животу сваке породице. У школи дjеца уче прва слова, први пут се заљубљују, стичу прва пријатељства. У току школовања десиће се пуно чаробних тренутака. Ако сте родитељ, овај текст је намјењен Вама. Жеља нам је била да се подсетимо неколико важних тренутака у школовању у којима родитељи играју битну и незамјењљиву улогу.

Почетак школске године

За све основношколце сваки септембар је поновно привикавање на ритам и обавезе које доноси школа. Иако ће се већина радовати поновном сусретању са друговима, школско звоно ће их подсјетити и на: рано устајање, неиспаваност, учење и домаће задатке, вишечасовно мирно сједење… Жеља је сваког родитеља да дјетету у школи буде лијепо, али када вам дијете каже да не воли да иде у школу, покушајте да га саслушате и прихватите његова осјећања. То неће значити да оно више не треба да иде у школу. Подстичите га да прича каква су му интересовања, ко су његови пријатељи и шта му се код њих допада. Питајте га да ли би ове године желио да се бави неким спортом или можда да похађа неку од секција у школи.

 

Домаћи задаци

Не рачунајући прваке са којима је потребан посебан рад и који тек стичу радне навике, сви остали треба да знају да су домаћи задаци обавеза сваког ученика. Родитељ треба да дијете (поготово у млађим разредима ) пита да ли је и шта имао за домаћи, а на дјетету је да га уради. Нећете му помоћи ако умјесто дјетета цртате или пишете оно шти је њему задато у школи. Можете му помоћи тако што ћете створити што бољу атмосферу у кући (да искључите телевизор, браћу и сестре пошаљете у другу собу и омогућите дјетету учење за радним столом..),

а дјетету да се прикључите само ако оно тражи објашњење или самостално заиста не може да уради задатак. Домаће задатке увек преконтролишите.

 

Оцјене

„Добио сам лошу оцjену, а много сам учио. Наставник мисли да ништа не знам, родитељи ће ме грдити, а сви моји другови су бољи од мене“. Ово је реченица коју често можемо чути код основношколца. Не постоји ученик који барем једном није добио лошу оцjену или оцјену нижу од оне које је очекивао. Када дијете дође са лошом оцјеном кући немојте му цјепати листове из свеске, условљавати своју љубав школским успехом, већ му помозите да боље организује своје вријеме и навике. Мотивишите га да крене у учење са намјером да поправи оцјену. Обратите пажњу и на властита очекивања, ако су висока и много полажете на школски успех дијете је под већим притиском. И за родитеље и дјецу важно је да знају да се у основној школи не оцењује само знање већ и степен разумијевања, способност примјене, степен развијености вјештина и ангажовање ученика у наставном процесу .

 

Дођите у школу

Сарадња школе и породице је један од најважнијих фактора за успешан развој сваког дјетета. Иако се то може чинити претјерано, ипак су родитељи за децу највећи ауторитет. Као родитељ важно ја да се редовно појављујете на родитељским састанцима. Тиме показујете да се интересујете за успјех вашег дјетета и да вам је важно његово постигнуће у школи. Сарађујете са разредним старјешином, он ће у току основне школе пуно времена провесети са вашим дјететом. Доносите оправдања на вријеме и јавите се ако ученик неће долазити у школу због болести или неког другог оправданог изостанка. Разговарајте са предметним наставницима јер ћете од њих добити најадекватнији одговор какво је дијете на часу, колико је активно, има ли посебна интересовања и шта је потребно да научи да би поправило своју оцену. Поштујете термине за информације јер ће тада наставник моћи да вам посвети више времена. Улазак у учионицу и прекидање наставе није дозвољено. Прикључите се Савјету родитеља са новим идејама и помозите нам у конкретним акцијама. У школи је увек добродошло лично ангажовање.

 

Развојно обогаћивање код основаца

Да ли се запитате колико времена ваше дијете посвећује хобијима, читању, музици и активностима које могу мотивисати пажњу? Воли ли ваше дијете све или већину тих активности или га присиљавате да се тиме бави и вјежба? Узраст од седам до четрнаест година је вријеме када дјететово окружење треба обогатити разноврсним садржајима. Ево неколико приједлога:

Књиге: Не то нису само оне које треба прочитати за лектиру. То моги бити образовне књиге о томе како функционише тијело, књиге о животињама, о фантастици и пустоловинама. Дјецу од дванаесте до четрнаесте године посебно интересују авантуристички романи, научна фантастика, а воле и комедију. Родитељ који воли књигу лако може „заразити“ и своје дете.

Умјетност: боје, оловке, глина, глинамол, блокови за цртање, перле, сјајни папир, оригами папир, мирисни фломастери, картон, дрво.Од десете године нагласак је на ликовној уметности: сликању, цртању и материјалу за обликовање.

Спортске активности: дјеца млађег узраста се још увек не баве спортом, али се могу стимулисати разноврсним спортским играчкама, као што су конопци за прескакање, бицикл, лопте, вијаче. Неки предмети популарни су у сваком узрасту: ролери, опрема за пливање, тениски рекети и бицикли. Већ од десете године спортови доминирају у односу на чисту игру (кошарка, одбојка, фудбал).

Шта год да од овога понудите свом дјетету, а оно прихвати, развијаће код њега стрпљивост, преданост, креативност  и стваралаштво. Са друге стране, вишесатно сједење пред телевизором доприноси само пасивном прихватању онога што види на екрану, без могућности да развија сопствено мишљење.

 

Шта је квалитетно проведено време?

Не заборавите да након повратка са посла сједнете са својим дјететом и посветите му сву своју пажњу, не дајте да вас ишта омета и нека вам исприча како је провело дан. Дјецу нећете преварити јер она врло добро препознају ваше понашање и знају када их слушате са пуном пажњом. Договорите се како ћете провести остатак дана. Објасните шта све морате обавити и договорите вријеме за заједничку игру, шетњу, гледање филма… Дане викенда искористите за активност у природи, заједнички излет или одлазак код пријатеља и рођака. Такође, не заборавите да је квалитетно проведено време кључно за стварање повјерења и блискости између родитеља и дјеце.

Педагог, Весна Гојковић