Новости

Бриге родитеља првака

Будући прваци се ових дана уписују у школу. Док се они не узбуђују много око новина које их очекују родитељи су пуни дилема, питања, брига и страхова.
Наводимо само неколико смјерница и препорука како да дјетету помогнете да се припреми за школу.

УПИС У ШКОЛУ – ТЕСТИРАЊЕ

Родитељи често брину око тога какве ће резултате тестирања дијете остварити, често своје бриге и стрепњу пренесу и на дијете.

Важно је да знате да дијете није потребно припремати за тестирање јер се од њега не очекује да зна одговоре на сва питања.

Шта можете урадити?

Припремите дијете за оно што га очекује. Упознајте га са оним што ће се десити током боравка у школи. Објaсните му да ћете у школу доћи заједно и да ћете неко вријеме провести заједно у разговору са психологом након чега ћете ви сачекати испред канцеларије а оно ће остати само са психологом да одговори на одређена питања и ријеши одређене задатке. Када то заврши, објасните му да ћете заједно отићи код педагога.

Пошто је упис у први разред важно искуство којим почиње ново раздобље у животу вашег дјетета, придајте му значај и направите од тога велики догађај у породици. Обуците се лијепо, дотјерајте и себе и дијете. Након тестирања одведите дијете на колач, сладолед или му можда купите нешто што већ дуго жели, припремите свечани  породични ручак.

Ово је велики дан за дијете, али и за вас, зато га прославите!

 

ИГРАЈТЕ СЕ СА ДЈЕТЕТОМ

 Иако је ваше дијете дорасло за полазак у школу игра је и даље за њега најзначајнија активност. Зато, играјте се с њим и кроз игру подстичите његов развој, нпр:
– „на слово, на слово“ – сјетити се низа ријечи које почињу на одређено слово
– „шта чујеш кад кажем сто – ли – ца?“
– пронађи ријечи које се римују
– питалице, мозгалице
– читајте дјетету приче и заједно разговарајте о прочитаном
– дајте дјете му оловку нека црта, прецртава, довршава одређене ликове, маказама нека реже линије, облике…
–  Сјетите се игара којих сте се ви играли као дијете те га научите како да игра „коларићу-панићу“, играјте се сјенкама, нека прави и ваја разне облике од пластелина, тијеста, ниже перле, закопчава дугмиће…
– бројите заједно одређене предмете, тражите од њега да стави четири кашике на сто,  да вас пољуби три пута, да преброји своје играчке, да преброји аутомобиле …
– дајте му да пореда предмете по величини, боји, облику…
– дотволите да вам помогне у кухињи- да разврста, преспе, измјери…
– док шетате тражите да опише шта то види у околини

 

ОД ПРВОГ ДАНА ШКОЛЕ РАЗВИЈАЈТЕ КОД ДЈЕТЕТА РАДНЕ НАВИКЕ

Радне навике имају велики значај за живот сваког појединца.

Заједно са дјететом направите план активности који мора да се поштује. Када пође у шкоплу, навикавајте своје дијете да по доласку  кући прво треба да се мало одмори, једе и онда крене да ради домаћи задатак. Биће му од велике помоћи касније ако се навикне да учи и ради домаће задатке сваког дана у исто вријеме.

Обезбједите му мјесто у кући гдје ће увијек учити.

Немојте умјесто дјеце да извршавате школске обавезе. Пустите га да само пише домаћи а ви можете преконтролисати да ли је добро ријешило задатке. Ако има грешака, немојте одмах да их исправљате, већ пустите дијете да трага за исправним рјешењем.

Веома је важно и схватити како школске обавезе треба са му буду на првом мјесту. Родитељи треба да знају да ђак првак не може учити више од пола сата  без паузе и зато, ако за то вријеме не може да заврши све обавезе, неопходно је да направи паузу од сат-два.

 

ШТА ДИЈЕТЕ ТРЕБА ДА ЗНА?

 На узрасту када дијете уписује први разред потребно је да има језичке вјештине које се огледају у говору, ријечнику и осталим језичким концептима који су основа за успјешно усвајање читања,писања, посебно за разумијевање прочитаног. Дјеца треба да знају да користе језик како би описали своје искуство да говоре о догађајима који ће се десити у будућности и о онима који су се већ десили. Уколико добијете савјет да посјетите логопеда због уочених неправилности у изговору, обавезно послушајте. Већ у току распуста а прије поласка у школу, редовном вјежбом, ваше дијете ће исправити неправилности те у школи неће имати сметње које ће отежати усвајање горе наведеног.

 

Дијете узраста од шест година механички броји до 5 и више. Препознаје симболе бројева и може да их повеже са количином. Препознаје глас којим започиње ријеч.

Можете им помоћи тако што ћете им дати прилику да учествују у комуникацији и износе своје мишљење. Читајте им приче, заједнички разговарајте о прочитаном – у току читања направите паузу и дајте им могућност да причају о томе како се јунаци осјећају, шта желе да ураде, да предвиђају како ће се прича завршити…

Такође, било би добро да је дијете стекло већ одређено искуство у цртању јер ће му то помоћи да се касније лакше изражава уз помоћ оловке и при писању пошто ове вјештине развијају и захтјевају фине моторичке способности које су у тијесној вези са развојем способности говора. Зато, дајте дјетету оловку/ бојицу у руке, нека прецртава задате ликове, подсјећајте га на кориштење папира као и да довршава своје цртеже.